Mediterrane leefstijl

In balans met je lichaam… dit is de naam van mijn bedrijf en daar sta ik 100% achter.

Mijn leefstijl is mediterraans waarbij de basis ligt in de keuken. 

Balans in je lichaam geeft je voldoening, blijdschap, tevredenheid en zelfvertrouwen.

 

 

Mediterrane dieet, best of both worlds

Een nieuwe leefstijl aanmeten is niet altijd eenvoudig. Vele wegen leiden naar Rome en wordt er regelmatig gekozen voor drastische maatregelen, denk hierbij aan shakes, pillen of bijvoorbeeld alle koolhydraten schrappen. Alles van dit is best wel een tijdje vol te houden, maar hou jij dit je hele leven vol? Nooit meer een frietje, pasta of een stukje gebak? Okee, er zijn mensen die dit inderdaad lukt, of als je bijvoorbeeld coeliakie hebt dan word je zo ziek van koolhydraten dat je ze vanzelf echt wel laat staan.

 

Maar ben je eigenlijk wel (redelijk) gezond, dan heb je soms echt wel trek in een bord met pasta.

Daarom is het Mediterrane dieet zo ontzettend fijn en goed vol te houden. Je gaat meer groenten eten (altijd goed!) en minder koolhydraten. En samen met andere voedingstoffen de juiste balans voor een leven lang prettig gezond eten met 100% genieten!

 

 

Mijn man zegt altijd:

"jij bent de mediterrane keuken in een hollands jasje"

 

 

Dieet of leefstijl?

Wat is nu deze leefstijl? Of bedoel ik dieet? Nu denk je wellicht…. dieet?

Tja, dit heeft wat verduidelijking nodig.

Het woord "dieet" is afgeleid van het Griekse woord "diaita". Echter, diaita heeft een iets andere betekenis, want diaita betekent "leefstijl" en niet zoals wij in Nederland het woord "dieet" hebben vertaald in "afvallen".

 

De Mediterrane leefstijl is rijk aan gezonde vetten, proteïne, vezels, mineralen en vitamines. Koolhydraten zoals in pasta en brood worden in beperkte mate gegeten.

 

De Mediterrane keuken vind je natuurlijk niet alleen in Griekenland,

maar door mijn achtergrond is dit wel mijn basis.

Mediterraans eten bestaat vooral uit verse, pure, eenvoudige

voedingsmiddelen zoals:

 

  • Groenten… uiteraard!
  • Peulvruchten
  • Vis en schaaldieren
  • Fruit
  • Kaas, zuivel
  • Gevogelte
  • Rood vlees (beperkt)
  • Pasta, rijst en granen (beperkt)
  • Kruiden
  • Wijn (beperkt)
  • Olie
  • Noten

 

 

 

Nu denk je wellicht, dat eet ik toch ook? Maar waar de crux zit, is de combinatie en de hoeveelheid zodat je de juiste voedingsstoffen binnen krijgt en daarmee je snaai gedrag vermijd.

Meerdere studies hebben aangetoond dat je kans op hart- en vaatziekten verkleind en je cholesterol verlaagt als je eet volgens de mediterrane keuken.

Het grote voordeel van eten volgens de Mediterane keuken is dat iedereen in het gezin kan mee-eten, je hoeft geen aparte gerechten te maken.

 

Voorbeeld van een dagmenu

 

Voor de recepten kijken op www.claudiaskeuken.nl